Jeg har vært så heldig at jeg har fått testet Europa Universalis: The Price of Power sammen med designeren Eivind Vetlesen.

Tro mot originalen, vakkert og gøy!

Eivind Vetlesen er en svært høy og like blid mann som elsker brettspill, historie og snedig design. Da jeg møtte ham på hans kontor i Oslo ble jeg ganske imponert over hvor enkelt han forklarer ting rundt spillet sitt, kanskje ikke så rart siden han har jobbet fulltid med det i lengre tid. Like imponert er jeg over hvordan han takler det når noen sier de kanskje syns noe burde endres fordi det ikke ga dem noe der og da . Eivind Vetlesen fremstår som en svært hyggelig brettspill-designer, kanskje ikke så rart han er en av veldig få, kanskje den eneste, som jobber fulltid som brettspill-designer. 

Boksen til spillet må være noe av det peneste jeg har sett innenfor Civilization sjangeren

Europa Universalis: The Price of Power har blitt designet med kjærlighet og kløkt.

Dette er kanskje også grunnen til at han i skrivende stund har drevet den mest suksessrike norske kickstarteren for et brettspill noensinne. Han har faktisk kun to armbåndsur og neste kapittel av Drømmefall over seg. Det er veldig godt gjort fra en grafisk designer fra Oslo . Dessuten er det vel kanskje ikke over siden «late pledges» ofte dukker opp sånn litt etter litt.

Man kan også bestille det nå på Grimfield.no og andre steder etterhvert. Som en liten notis så er det nok mange som mener at Haakon Hoel Gaarder fortjener denne plassen, men Villagers er gitt ut av en engelsk utgiver og kommer ikke opp i listen over norske prosjekter på kickstarter. Villagers, et genialt lite, stort kortspill, er også en bragd med mer enn 5 millioner innsamlede kroner . Det er gøy å være norsk på kickstarter…Tror jeg.

Så til spillet. Kan denne gigantiske haugen av papp, plast og tre være noe bra? Vi spoler tilbake til mitt møte med Eivind i Oslo. Eivind hadde invitert meg og to av hans venner til en test av Europa Universalis: The Price of Power. Jeg var førstemann som kom og fikk en kjapp innføring fra Eivind i spillet rett før sistemann ankom. Sistemann hadde ikke spilt det før, akkurat som meg. 

Player board setup

Europa Universalis: The Price of Power er et stort spill, digert faktisk. Prototypen til Eivind får ikke plass i en vanlig spilleske og den mangler for eksempel plastkomponenter som er med i kickstarteren. Mitt førsteinntrykk av prototypen var at denne versjonen kunne vært gitt ut akkurat som den var minus at brettet var på en papirrull. Alt annet var av flott kvalitet fra thegamecrafter.com Trekomponentene var muligens ikke helt ferdig siden Eivind fortalte meg at ferdig produkt har trebiter med påtrykk av skjold og andre ikoner siden han ikke er så glad i klistremerker. Artwork på cover og kart er av en helt fantastisk kvalitet som virkelig passer til både tidsepoken og typen spill. Jeg elsker god artwork i spill og mener med hånden på hjertet at dette er omtrent en tredjedel av opplevelsen og her innfrir virkelig Europa Universalis: The price of Power på alle hold. Kortene står ikke tilbake for boksen heller. kortene er også stedet hvor fans av originalspillet vil få innfridd mange av sine «fanboi følelser» . Kort som War of the roses og Falling Comet får fans til å nikke anerkjennende.  

Europa Universalis: The Price of Power er et 4X spill som står for eXplore, eXerminate, Exploit og eXpand. For de som ikke helt vet hva det er så kan man kort fortalt si at man kan eliminere sine fiender, utvide sine områder, utnytte sine ressurser/områder, og utforske kartet. Ikke helt ulikt et godt gammelt RTS startegispill på pc for noen år siden. Med andre ord får man veldig mange valgmuligheter når man legger til alle andre ting spillet byr på. Analyse paralyse er en reell fare her. Men det betyr lite for det er så gøy å spille at det bare er bra at noen bruker litt ekstra tid så man får tid til å tenkte ut neste trekk før det er din tur igjen.

Om alle lager spill så flotte som Europa Universalis: The Price of Power så er jeg for det!

Sivilisasjonen eller civilization er i førersetet i Europa Universalis: The Price of Power. Man klarer nok ikke å vinne dette spillet uten å passe på sine vasaller, soldater og generelle befolkning samtidig som man går for en strategi som man faktisk kan klare å vinne med. Om man går for elimineringen av en fiende med en gang vil nok pisk på pung komme fort i form av at en annen spiller ser sitt snitt til å utnytte det du har glemt å gjøre. Noen ganger må man kanskje til og med sørge for at religionen blir værende katolsk og ikke blir påvirket av kristne eller persere. Alternativt omvendt om man spiller den andre siden.

Etterhvert som spillet gikk videre begynte jeg å forstå at de historiske elementene faktisk passer til tidsepokene man er i. Jeg spurte Eivind om han var interessert i historie og fikk kjapt vite at hans to store interesser og utdannelse er som Grafisk designer og historiker. Så man får rett og slett en brettspill designer om man kombinererer en historiker med en grafisk designer. Tipper folket på historisk fakultet begynner å legge seg i trening allerede nå. Om alle lager spill så flotte som Europa Universalis: The Price of Power så er jeg for det!

Jeg likte dette spillet så godt at jeg med hånden på hjertet kan si at det hører til blandt de 5 store civ-spillene som er utgitt. Through the Ages og Twilight Imperium er de to som er på topp på Civ-spill på BGG og jeg må si at jeg synes dette spillet er minst like bra som begge to. Jeg elsker Twilight imperium fordi det trekker deg inn i sin setting med sine mange politiske renkespill og gigantiske tilstedeværelse på bordet. Her er Europa Universalis: The Price of Power minst like bra med sine mange politiske elementer. I tillegg så er det langt mindre rotete og mer elegant enn TI4 så jeg plasserer det rett over dette og for å være ærlig tror jeg kanskje det kan bli langt mer spilt enn TI4 av nettopp denne grunnen. Jeg synes også at det er mye mye bedre enn Through The Ages, men så er jeg blant de raringene som ikke liker dette spillet fordi det ikke trekker deg inn i settingen på samme måte som Twilight Imperium 4 eller nettopp vårt norske Europa Universalis: The Price of Power. Jeg er klar over at mange kommer til å mene mye om mine påstander om Through The Ages, men faktum er at det er 100% et kortspill og det gjør at jeg ikke klarer å nyte det på samme måte som andre Civ-spill. appen derimot er genial! For meg er det nå Europa Universalis: The Price of Power som hører hjemme på førsteplass over civ-spill på BGG. Vær gjerne uenig med meg, men stem på dette spillet likevel.

Jeg likte dette spillet så godt at jeg med hånden på hjertet kan si at det hører til blandt de 5 store civ-spillene som er utgitt.

Kicstarter har blitt butikk, uansett hva de selv sier og hva folk kjøper, så er det det de har blitt. For å få til en god kampanje der nå så må man presentere et ferdig produkt, dette gjør at mange spill som kanskje fortjener mer fort havner litt bakpå

or maintaining an erection. Aetiologic factors for erectile How long does cialis take to work? Phentolamine is an alpha adrenergic blocking agent with.

. Dette skjedde ikke med Europa Universalis: The Price of Power når man ser det hele i norsk målestokk, men om man ser det med en målestokk for hele verden så er de norske prosjektene, funded or unfunded, for små fjerter å regne. Det er skrekkelig synd for i det siste har det blitt gitt ut mange gode norske eller delvis norske spill på kickstarter, men de drukner fort i siste CMON Zombicide kickstarter med 23 millioner kroner under beltet før kampanjen er ferdig. I skrivende stund har Europa Universalis: The Price of Power dratt inn mer enn 4,5 millioner kroner og kommer nok til å bli plassert på toppen over norske prosjekter etter at alle “late pledges” er registrert ila de neste månedene. Tror nok også at Villagers må se seg slått til slutt. CMOMN drar inn nesten like mye etter at kampanjene deres er ferdige så det er nok en god ide å ha slikt etterhvert.

Jeg merker meg at CMON gir ut ca 40- 51 oppdateringer løpet av sine kampanjer, mens de fleste andre syns 10 er mange. kanskje det er en viktig ting mange overser?

Europa Universalis: The Price of Power holder seg tro til Europa Universalis som mange kjenner fra PC.

Uansett så kan jeg si til dere som har gitt penger til prosjektet at dere kommer til å kose dere når det kommer. Europa Universalis: The Price of Power har blitt designet med kjærlighet og kløkt. Det holder seg også tro til Europa Universalis som mange kjenner fra PC. Til dere som ikke har pledget så følg med på KS for latepledge eller bare bestill det på grimfield.no eller andre steder som tar det inn. Spillet er Billig med tanke på hvor veldesignet det er.

Who is Ignacy Trzewiczek?

I am CEO of Portal Games, games company located in Poland . I am also a game designer, I designed games like Robinson Crusoe or Imperial Settlers.

How long have you designed boardgames

My first published game would be Neuroshima RPG in 2002. Before that I was writer, I was writing RPG adventures and articles about running games since 1997. That would be more that 20 years…

Robinson Crusoe adventures on the cursed island is one of my very favorite COOP games. Why did you use that particular thematic?

Thank you. I always loved the book, it is my favorite book from my childhood. A chance to design a board game adaptation of this novel was a great adventure and a great challenge for me!

I recently pre-ordered Detective: A Modern Crime Board Game and I am really looking forward to it. What was your inspiration for this game?

I was inspired by a Sherlock Holmes Consulting Detective game which is a brilliant design and I love it. We wanted to create a game that offers similiar feel and experience, but has a stronger structure. Detective is a card game, it uses a time mechanism, where each card has a time value and players must make a difficult choices deciding which clues to follow.

Are you concerned about the great amount of games that comes out these days or do you think the market will «normalize»?

Yes, I am. The market is growing, the whole industry is growing, there is more and more gamers, but the number of new games and new projects on KS is growing faster. We are in a great times, but at the same time, very dangerous times for a smaller publishers. It is hard for them to get through the noise of all those press releases and new games.
Norwegian Review of Detective a Modern Crime Board Game. The very best deductive game ever made!

Do you have a favorite game (your own design or other designer)?

Of course! I am gamer, I love games, I have a pretty decent collection and a few years ago I promised my fans recording my Top50 games of all time. At some point I must do the video. It’s been a long time!

Do you ever get to play games just for fun anymore or is it play testing all day long?

Absolutely!
There is a time for work and intense play-testing and there is a time to relax and enjoy my hobby. Each Monday we have afterhours at the office and we play with our friends all sort of our fav games. No play-testing on Mondays! :)

First Martian Adventure on the Red Planet is a very solid game, but if you could change one thing what would it be?

That is an interesting question. I guess I’ll make it a little simplier. That was a very ambitious project, with a huge research in science and we’ve got a great reviews from people who appreciate that approach, but at the same time, the game was probably too complex and too close to the simulation of setting the base on Mars, than actual a game. Yes, I’d make it a bit simplier if I start today.

Whom is the better crokinole player, You or Steven?

It is clearly me. Each year at The Dice Tower con we play a Crockinole match, I lost my last game and Stephen is a running champion, but it won’t last long! :)

Going to Essen this year?

Of course! We release a Monolith Arena, a great tactival game set in the fantasy universe. A great game based on the mechanism of our old classic, Neuroshima Hex.

One of my «missions» is to get great games available in norwegian

ideal persons to raise the subject of ED and proceed on to a viagra pills tonically contracted. There is a constant but minimal blood.

. Would you consider having norwegian rules, if someone translated them, in pdf form on portal games.pl? 

Absolutely!

Are you as excited over the new expansion for Robinson Crusoe Mystery Tales as I am? 

I guess, I am as tired, as you excited, how about that? :)
This is effort of my whole dev team and many months of work.
Almost 300 new cards, new missions, few new mechanism, this is a massive project.
We hope Robinson Crusoe fans will love it.

I am impressed that portal games is one of the game production companies with the best social media presence . Is it very important for your company?

We are very passionate about our work and the chance to discuss it with our fans, and show them our work (through vlog Portal Games Informant) or chat with them (on Twitter) is a super fun time. We are very active at conventions too, but of course, the social media and doing fun stuff on Facebook or YouTube is the easiest way to interact with fans from all over the world . We find it fascinating when talking about our releases with fans from all different countries.

Asmoready is a term Steven Bounacore uses quite often on Boardgame Insider . Are you really Asmoready or is it an inside joke?

It is inside joke. I am not sure if we are Asmoready :)

Thank you for the interview!