Scythe – The Wind Gambit

Scythe – The Wind Gambit

Scythe – The Wind Gambit er den andre tilleggspakken til Scythe som er blant fjorårets absolutt største suksesser.

Menneskeheten har lenge vært bundet til å reise på land eller sjø, men ny teknologi har kommet frem fra de mektigste sinn i Øst-europa. Luftskip, dampdrevne og gigantiske seiler fritt over himmelen mens deres nasjoner blir mektigere og mektigere. Omtrent slik starter bakgrunnshistorien i Scythe – The Wind Gambit, det er rett og slett vakkert.

Luftskipene Foto: Jon Songvoll

Scythe er ett av mine absolutte favorittspill, så det er kanskje ikke noen stor overraskelse at jeg likte denne tilleggspakka veldig godt.

Komponentkvalitet er helt slik som forventet fra Jamey Stegmaier og Stonemaier games. Kort er av samme toppkvalitet som selve spillet scythe og pappkortene, eller pappfliser (bli vant til det, det er på tide å slutte å kalle alt brikker) som jeg kaller det er av tipp topp kvalitet på både trykk og papp. Det ser heller ikke ut til å være noen skrivefeil i teksten.

 

 

Ettersom man kan transportere arbeidere på skipet noen ganger gir dette en meget kjærkommen mulighet til å komme seg over elven tidlig uten å bruke ressurser.

Kunsten er akkurat så vakker som den er i Scythe og Invaders from Afar og er stadig penslet av Jakub Rozalski. Jamey Stegmaier har fått hjelp av en kar som heter Kai Starck med denne pakken og det har kanskje vært en god ting. Det er to moduler denne gangen slik at man kan velge å bruke alt, eller bare deler av innholdet. Det er anbefalt å starte med en av gangen.

Airship module

Luftskipmodulen er den første og også den som faktisk bringer mest variasjon til bordet. Luftskipene er en ny type enheter man kan bruke på brettet, en enhet som er veldig annerledes far andre enheter man har til rådighet. Luftskipene kan ikke kontrollere territorier. De flytter seg under move-action og er ikke hindret av elver eller innsjøer. Hvert spill startes med at man velger to tilfeldig valgte evner som er like for alle spillerne.

Kunsten er akkurat så vakker som den er i Scythe og Invaders from Afar og er stadig penslet av Jakub Rozalski.

Lufskipene er gigantiske Foto Jon Songvoll

Luftskipene kan fritt seile inn i andre spilleres territorier, men de kan ikke ta kontroll eller stjele andres ressurser. Med mindre de transporterer med seg muligheten til å ta kontrollen over ledige territorier i form av en arbeider.

Hvert luftskip kan transportere tre ressurser eller to arbeidere, avhengig av kortene man har trukket. Ressurser på skipet er under din kontroll, arbeidere må droppes ned på et ledig territorium, de kan ikke ta kontrollen over andre spilleres territorier før det.

Rekkevidden på luftskipene bestemmes av den passive kortflisen, mens hva og hvor mye som kan transporteres står på den aggressive kortflisen. Ettersom man kan transportere arbeidere på skipet noen ganger gir dette en meget kjærkommen mulighet til å komme seg over elven tidlig uten å bruke ressurser.

Modulene i tilleggspakken utvider spillet masse, men uten å endre spillet. Det er veldig bra for Scythe er det mange som elsker

Resolution module

Den andre modulen er rett og slett forskjellige måter å avslutte spillet på. Det følger med 8 resolution fliser i esken. Resolution betyr vedtak på norsk, men jeg kaller dem avslutninsgsfliser. Jeg er klar over at folk er uenig i bruken av ordet flis, men faktum er at det er det suverent beste ordet for å definere disse komponentene. Det er ikke et kort eller brikke. Kort er tynne og brikker er mye mindre, inntil noen finner et bedre ord bruker jeg f.eks. avslutningsflis. Noen av disse nye metodene kaster faktisk en skikkelig skiftenøkkel inn i maskineriet på spillere som har spilt spillet mye. Det er for eksempel en variant som avslutter spillet etter 20 runder. Noen av dem gjør det også mulig at flere kan få plassert 6 stjerner ved spillets slutt.

Akkurat som i Scythe og Invaders from Afar er reglene teknisk sett svært enkle å forstå, men det er ikke så lett å mestre strategiene. Man trenger ganske enkelt litt tid på å spille inn de forskjellige strategiene.

Strategimulighetene utvides voldsomt med luftskipmodulen. Noe som kommer til å bli kjærkomment for mange. Modulene i tilleggspakken utvider spillet masse, men uten å endre spillet. Det er veldig bra for Scythe er det mange som elsker. Kvaliteten er helt i ypperste klasse og det er svært fristene å male de gigantiske luftskipene. Jamey Stegmaier har de siste par årene befestet sin plass på toppen blant spillutviklere og designere. Han har seilt opp blant topp 5 for min del. Stonemaier Games er i dag et spillstudio som er kjennetegnet av kvalitet, perfeksjonisme, enkelhet og sist, men ikke minst er tingene de gir ut vakre! Scythe er best med The Wind Gambit tilleggspakken.

Gjør meg blid, følg og lik!
Del denne artikkelen5
Google+20
Google+
Instagram3k
Snapchat20
Facebook Comments

Scythe The Wind Gambit

329,-
Scythe The Wind Gambit
9.3

Tema Historie

8.0/10

Komponentkvalitet

10.0/10

Lett å lære

9.0/10

Gøy å spille

10.0/10

FOR

  • Morsomme moduler
  • kule luftskip

MOT

  • Kunne vært flere moduler
  • For pent igjen

Written by 

Andre omtaler