Pandemic Legacy Season 2 – Første titten

Pandemic Legacy Season 2 – Første titten

Endelig er det her, Pandemic Legacy Season 2, spillet som følger opp suksessen til Pandemic Legacy Season 1 som har gått som en farsott gjennom hele brettspillmiljøet. Det å introdusere legacy spill hvor man river, krøller, tusjer og kaster komponentene burde vært fiasko, men har vist seg å bli en kanonsuksess i miljøet. Hvordan kan det ha seg at folk som vanligvis sleever sine kort for 19 kroner per pakke, plutselig syns det er ok å betale mellom 700 og 1000 kroner for å rive i stykker spillet man har kjøpt inn?

Bilde fra zmangames.com

Forklaringen er enkel, de som liker dette er opptatt av å få servert en historie når de spiller. Og de tar ikke til takke med standardiserte trivialiteter, disse brett-spillerne må ha unike ting, fantastiske ting, geniale ting!

 

Matt Leacock og Rob Daviau har igjen skutt gullfuglen og har tydeligvis tatt et kurs hvor de har blitt fortalt at repetisjoner er kjedelig, for denne gangen er spillet radikalt endret, noe dere kan se i traileren nederst.

 

Matt Leacock er skaperen av Pandemic som er en av de største suksessene på markedet. I Pandemic Legacy Season 2 har han, sammen med Rob Daviau, forstått at det ikke nytter å servere samme spillet som sist gang. Resultatet er et spill som er snudd fullstendig på hodet. Grunnelementene fra Pandemic er der, Player deck, infection deck og outbreaks. Men de har fjernet de vanlige fire virusene og isteden gitt oss supplies. Resultatet er et spill som føles ganske anderledes enn vanlig Pandemic samtidig som man helt klart kjenner seg godt igjen.

 

Rob Daviau er hjernen bak Legacy konseptet og laget Risk Legacy som er det første legacy spillet som kom ut. Hans forkjærlighet for historier og ikke minst mysterier kommer tydelig frem allerede på første side i instruksjonsboken. Historien som veves fremstår som langt mer utbrodert og gjennomtenkt enn det det var i Season 1. Noe som virkelig tenner min interesse for spillet. Faktisk minner det denne gangen mye mer om et coop deduction spill enn et gjennomsnittelig coop-spill.

 

De tre andre spillerne som jeg spilte sammen var sammensatt av en kar som aldri hadde spilt Pandemic i noen form, en kar som ikke er så begeistret for Pandemic konseptet og en kar som nesten bare liker Fantasy Flight Games spill som Descent og Twilight Imperium 3 eller store tunge spill i ameritrash sjangeren som Zombicide. Det var med andre ord duket for lunken mottagelse.

 

Forutstningene var ikke akkurat de beste for å si det slik. Jeg elsker denne typen spill så jeg visste at jeg kom til å like det, men jeg var veldig spent på reaksjonene til gruppa jeg spiller med. Til min begeistring så likte de spillet alle sammen. Legacy konseptet holder dem spent, historien holder dem på tå og hev og Pandemic konseptet gjør det til en morsom spillopplevelse. Og dette til tross for at vi tapte to ganger på rad.

 

Kunstinntrykket er utført av Atha Kanaani, Chris Quilliams og jeg må si at dette er et langt bedre stykke arbeid enn i den første. Det var også bra, men langt mer typisk for Pandemic enn det Season 2 er. Det er skikkelig gøy å se på kort og klistremerker fordi streken er kul. På mange måter er det med på å underbygge historiene som fortelles.

Bilde fra zmangames.com Legg merke til at det er skrapefelter nederst på karakterkortet.

Førsteinntrykket vi sitter igjen med er at med er at dette er et solid spill som er langt bedre enn skuffelsen Seafall og en perfekt oppfølger til det første spillet i serien.

 

Jeg kan egentlig ikke skrive om så mye mer uten å ødelegge opplevelsen for dere, men det kan nevnes at komponentene er av god kvalitet, det er få skrivefeil i tekstene og på kort. Dette er uten tvil en klokkesolid produksjon fra Z-man games og Asmodee.

 

Har dere lyst til å teste spillet kan det kjøpes på brettspillshop.

 

Gjør meg blid, følg og lik!
Del denne artikkelen
Google+
Google+
Instagram
Snapchat
Facebook Comments

Written by 

Andre omtaler